Prihajajo stojišča na letalih? "To je kot sedež na ladji s sužnji. Ne, hvala!"
Prihodnje leto naj bi več nizkocenovnih letalskih ponudnikov uvedlo "stoječe sedeže". Je to revolucija v poletih ali (še ena) degradacija potnikov?
Letalski potniki so pred novo dilemo.
Več nizkocenovnih letalskih prevoznikov naj bi namreč od leta 2026 uvedlo t. i. stoječe sedeže, poroča več svetovnih medijev, čeprav izrecno ne omenjajo nobenega prevoznika.
Sedeži so oblikovani tako, da potniki na njih niti ne sedijo niti ne stojijo.
Do 20 odstotkov več potnikov v letalo
Koncept ni nov. Že leta 2010 je stoječi sedež, imenovan Skyrider, predstavil italijanski proizvajalec Aviointeriors.
Takrat novost ni naletela na navdušenje, zato so osem let kasneje predstavili še verzijo 2.0 (na naslovni fotografiji).
Ti imajo trdnejšo konstrukcijo in izboljšano oblazinjenje. Opremljeni so z varnostnimi pasovi, kot zagotavljajo proizvajalci, pa ustrezajo vsem varnostnim predpisom.
Sedeži tehtajo polovico manj kot klasični sedeži v ekonomskem razredu, zavzamejo manj prostora in zahtevajo minimalno vzdrževanje.
Primerni naj bi bili za lete, ki trajajo do dve uri. Z njimi pa bi v letalu lahko število potnikov povečali za petino.
Revolucija v nizkocenovnih poletih ali degradacija človeškega dostojanstva?
Nekateri, predvsem predstavniki letalske industrije, v stoječih sedežih vidijo "revolucionarno možnost za poceni lete".
Kot poroča Mail Online, je med glasnimi zagovorniki koncepta Michael O’Leary, izvršni direktor Ryanaira, ki je že leta 2012 javno govoril o želji po uvedbi stoječih mest.
Omenjal je celo možnost, da bi takšne vozovnice stale zgolj od 1 do 5 funtov (1,20 do 6 evrov), s čimer bi letalski promet postal še bolj dostopen širši množici.
Drugi, predvsem potencialni potniki, pa v stoječih sedežih vidijo degradacijo osnovnega človeškega dostojanstva.
Njihovi odzivi so, milo rečeno, burni.
Eden izmed komentatorjev na družbenih omrežjih je zapisal: “To je patetično. Ljudje niso živina."
”Nizkocenovniki in udobje že zdaj nista kompatibilna. Očitno bo še huje," je napisal drugi.
Neki komentator je cinično dodal: “Naslednji korak je, da nas privežejo na krilo z masko za kisik.”
Še ena od ostrih kritik pa se glasi: “To je kot sedež z ladje s sužnji. Hvala, ampak ne hvala.”
Bo zmagalo udobje ali cena?
Uvedba stoječih sedežev je simptom širšega vprašanja: koliko udobja so potniki pripravljeni žrtvovati za nižjo ceno?
Letalski prevozniki stavijo na tržno logiko: nižja cena = večja dostopnost = večji dobiček. A družbena vprašanja, kot so človekovo dostojanstvo, fizično zdravje in (ne)udobje, ostajajo odprta.
Čeprav so Skyrider sedeži namenjeni zgolj kratkim letom, se postavlja vprašanje, ali ne peljemo nizkocenovnega modela predaleč – od poceni vozovnic k poceni izkušnji človeka kot potnika.
Čas bo pokazal, ali bodo stoječi sedeži, če se bodo nizkocenovniki zanje resnično odločili, revolucija, ki odpira nebo še širšemu krogu ljudi, ali pa korak predaleč v svet, kjer je cena najpomembnejša.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje